مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 14 اسفند 1398 ساعت 09:102020-03-04بين الملل

«بقعه خضر» دارای منحصربفردترین تزیینات معماری ایران


«بقعه خضر» بنایی منفرد است که بر روی تپه ای نسبتاً بلند، در میان گورستانی قدیمی قرار دارد، بنا در نگاه نخست ساختمانی ساده و بدون تزیین به نظر می رسد اما به علت داشتن کتیبه هایی به خط کوفی ایرانی(ترکیبی از ثلث، - ایسنا/همدان بقعه خضر بنایی منفرد است که بر روی تپه ای نسبتاً بلند، در میان گورستانی قدیمی قرار دارد، بنا در نگاه نخست ساختمانی ساده و بدون تزیین به نظر می رسد اما به علت داشتن کتیبه هایی به خط کوفی ایرانی(ترکیبی از ثلث، نسخ و رقاع) با اشعاری از شاهنامه فردوسی یکی از منحصربفردترین تزیینات معماری ایران را در خود جای داده است که در کمتر بنایی دیده می شود.

این بنا که اهالی محلی آن را امامزاده خضر می نامند، در منطقه خضر(خدر) در فاصله سه کیلومتری شمال شرقی شهر همدان قرار دارد و با استناد به منابع تاریخی ساختمان آن متعلق به قرون چهارم و پنجم هجری قمری و تزییناتش منسوب به دوره ایلخانی است.

یکی از نکات قابل تأمل بقعه خضر محراب گچی زیبای دوره ایلخانی آن است که به علت داشتن کتیبه هایی به خط کوفی و ثلت، با مضامین قرآنی و جملات صوفیانه تزیین شده است.

علاوه بر محراب، کتیبه های متعددی با اشعار فردوسی نیز دیوارها را زینت بخشیده و جالب آن که اگرچه اشعار آن ها از یک بخش شاهنامه انتخاب نشده اما از انسجام قابل توجه ای برخوردارند که نشا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«بقعه خضر» دارای منحصربفردترین تزیینات معماری ایران

«بقعه خضر» دارای منحصربفردترین تزیینات معماری ایران