مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 19 اسفند 1398 ساعت 10:502020-03-09سياسي

ثبت منبر چوبی دوره ایلخانی در فهرست آثار ملی


به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان، مهدی جمال اظهار کرد: منبر چوبی دوره ایلخانی در روستای جوین واقع در شهرستان سرخه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی افزود: پس از بررسی اسناد و مدارک، پرونده این اثر که در دفتر ثبت و حریم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان تهیه و تدوین شده بود، واجد ارزش تاریخی شناخته شد و در جلسه کمیته ثبت ملی آثار منقول کشور با تأیید و تصویب اعضای شورای عالی ثبت در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: این منبر در مسجد امام حسین (ع) روستای جوین قرار دارد که در این مسجد محرابی زیبا و مربوط به دوران سلجوقیان خودنمایی می کند که به شماره 1994 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

جمال افزود: این منبر به علت سایز کوچک آن فاقد پله و نوع اتصالات در این منبر از نوع کوم و زبانه است و ضمن رعایت سادگی در ساخت، تقارن، نظم، زیبایی و تعادل بصری قابل توجهی دارد.

وی بیان کرد: در قسمت میانی منبر تاریخ ساخت بدین گونه ذکر شده است؛ ربیع الاخر سنه سبعه و عشرین و سبعمایه که ترجمه آن سال 727 هجری قمری را نشان می دهد که همان دوره ایلخانیان است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ثبت منبر چوبی دوره ایلخانی در فهرست آثار ملی

ثبت منبر چوبی دوره ایلخانی در فهرست آثار ملی