مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 20 اسفند 1398 ساعت 10:202020-03-10فرهنگي

چشمه ای که «غم باد» را با خود می شوید/ «اِراز» صاحب جام شد


نامش «اِراز» است، مردم خرم آباد از گذشته ها بر این باورند که آب این چشمه غم باد را رفع می کند، حالا بر روی این چشمه جام نصب شده، ایده ای فرهنگی که برای یک اثر طبیعی به ثمر نشست.

- خرم آباد- نامش اِراز است، مردم خرم آباد از گذشته ها بر این باورند که آب این چشمه غم باد را رفع می کند، حالا بر روی این چشمه جام نصب شده، ایده ای فرهنگی که برای یک اثر طبیعی به ثمر نشست.

سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در این رابطه، گفت: چشمه اراز که اثری طبیعی به شمار می رود، از آبخوان کارستی سفیدکوه سرچشمه می گیرد و در میان مردم شهر خرم آباد از اهمیت و ارزش خاطره انگیز بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه مردم خرم آباد از گذشته بر این باور هستند که آب این چشمه اِراز = غم باد در دفع بیماری تیرویید مؤثر است، افزود: اگرچه موضوع بالا بودن مقدار یُد موجود در آب این چشمه، از نظر علم پزشکی به اثبات نرسیده اما کارکرد شفابخش آن در رفع مشکل تیرویید به صورت یک باور قدیمی همچنان در ذهن ساکنان قدیم شهر جریان دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، بیان کرد: نمادی که بر روی این چشمه ی خاطره انگیز قرار گرفته، یک آبریز مفرغی مکشوفه از کاوش های باستان شناسی محوطه ی پاتخت سنگ تراشان معبدی سه هزار ساله در 50 کیلومتری جنوب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چشمه ای که «غم باد» را با خود می شوید/ «اِراز» صاحب جام شد

چشمه ای که «غم باد» را با خود می شوید/ «اِراز» صاحب جام شد