مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 9 فروردین 1399 ساعت 05:352020-03-28اقتصادي

جریان بهاری زندگی در قنات شاهیک قاین


سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قاینات از جریان پرطراوت زندگی در قنات شاهیک قاین همزمان با روزهای آغازین بهار، خبر داد.

- حمید عباس زاده، در گفت وگو با ایسنا گفت: قنات شاهیک قاین از جمله قنات های با ارزش و تاریخی استان است که به دلیل ویژگی های تاریخی و فرهنگی، در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد.

وی افزود: قنات شاهیک 2 هزار متر طول و 25 حلقه چاه دارد و آبدهی آن در سال های ترسالی تا 100 لیتر بر ثانیه می رسد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قاینات بیان کرد: در بالا دست مادرچاه دو بند احداث شده و در این بندها چاه های تزریقی قرار دارند تا به هنگام سیلاب، بخش اعظم آن در چاه ها نفوذ کرده و باعث افزایش تغذیه سفره زیرزمینی و آبدهی قنات شود.

عباس زاده گفت: آبدهی این قنات طی سالیان اخیر به علت تداوم خشکسالی و کمبود نزولات جوی، دچار نوسانات نگران کننده ای شده بود.

وی اظهار کرد: خوشبختانه طی دو سال گذشته که بارندگی ها وضعیت بهتری پیدا کرد، قنات جان تازه ای گرفت و همزمان با بهار طبیعت، زندگی در قنات شاهیک جریان یافت.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قاینات خاطرنشان کرد: قنات شاهیک که در پنج کیلومتری شهر قاین و در روستایی به همین نام واقع شده، به شماره 32017 در تاریخ 16 اسفندماه 96 در فهرست آثار تاریخی کش


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جریان بهاری زندگی در قنات شاهیک قاین

جریان بهاری زندگی در قنات شاهیک قاین