مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 23 فروردین 1399 ساعت 08:062020-04-11اقتصادي

کاربافی، هنری 600 ساله و در آستانه ی فراموشی


کاربافی یکی از فنون بافندگی سنتی با قدمتی حدود 600 سال در شهرستان میبد است که امروز تنها به دست پر توان پیرزنان این دیار جان دارد و شاید روزگاری دیگر با بی توجهی به ورطه فراموشی فرو رود.

- به صورت عام به هرگونه دستگاه داری(پارچه بافی سنتی)، کار می گویند و به عمل بافتن روی آن کاربافی می گویند مانند زیلوبافی، کرباس بافی، شَعربافی و موارد دیگر، البته در پارچه بافی سنتی علاوه بر طرح و کاربرد متفاوت پارچه ها، مصالح آنها نیز با هم فرق می کنند.

کاربافی از جمله دستبافته های سنتی و قدیمی است که ریشه در تاریخ شهرستان میبد در استان یزد دارد و هنوز که هنوز است تولیدات آن را می توان در گوشه و کنار خیلی از خانه های قدیمی این شهرستان دید.

متأسفانه هیچ گاه این هنر ستتی مورد مطالعه قرار نگرفته و به عنوان یکی از صنایع دستی منطقه و یک پیشه ی بومی به آن پرداخته نشده و در طول دهه های اخیر به دلایل مختلف از جمله ورود تکنولوژی و حجم تولیدات نساجی مدرن، کاربافی نیز مانند دیگر فنون بافندگی سنتی در حال فراموشی و منسوخ شدن است.

اگر چه کاربافی در برخی مناطق مرکزی ایران از جمله میمند، آباده، بروجن، ورزنه و هرمزگان نیز رواج داشته اما آنچه که میبد را از سایر این مناطق متمایز و اهمیت پژوهش به کاربافی را در میبد دو چنان می کند، این است که کاربافی در مناطق نا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کاربافی، هنری 600 ساله و در آستانه ی فراموشی

کاربافی، هنری 600 ساله و در آستانه ی فراموشی