مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 26 فروردین 1399 ساعت 03:202020-04-13بين الملل

«اعتمادالسلطنه» ای برای محمدرضاشاه


همان گونه که بسیاری از واقعیت های دوره ناصرالدین شاه قاجار را از لابه لای خاطرات اعتمادالسلطنه می توان دریافت 11 سال از حکومت شاه از 45 تا 56 را نیز در آیینه خاطرات علم می توان دید و هر دو زودتر از مرگ یا سقوط پادشاه درگذشتند.

- چندان که اعتماد السلطنه ترور و مرگ ناصرالدین شاه را ندید و علم نیز سرنوشت شاه را که تنها 9 ماه پس از مرگ او تخت سلطنت را ترک کرد و کمتر از یک ماه بعد آن تخت برافتاد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: 25 فروردین سالمرگ اسدالله علَم، یار گرمابه و گلستان محمدرضاشاه پهلوی در سال پرحادثه 1357 است که هر چند نخست وزیر هم بوده اما بیشتر به عنوان وزیر دربار شهرت داشته و از حیث تأثیرگذاری و نزدیکی به شاه مانند تیمورتاش وزیر دربار رضاشاه بوده است.

با این تفاوت که تیمورتاش سرنوشت تراژیکی پیدا کرد و به غضب رضاشاه گرفتار شد اما علم تا آخر امین محمدرضاشاه باقی ماند و اگر سرطان به جان او چنگ نینداخته بود، از شاه دور نمی شد و مرگ او هم به همین سبب با تیمورتاش تفاوت داشت.

نقش او در رژیم پهلوی چنان بود که بسیاری معتقدند مرگ علم در آغاز سال 1357 از دلایل بی تصمیمی های بعدی شاه بود و چه بسا اگر زنده بود اتفاقات دیگری رقم می خورد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«اعتمادالسلطنه» ای برای محمدرضاشاه

«اعتمادالسلطنه» ای برای محمدرضاشاه