مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 31 فروردین 1399 ساعت 11:062020-04-19اقتصادي

صرفه جویی 60 میلیون مترمکعبی آب در حوضه دریاچه ارومیه


میر محسن موسوی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اقدامات مناسب در خصوص جایگزینی محصولات کم آب بر به جای پرآب بر، اظهار داشت: به عنوان نمونه سطح زیرکشت محصول پیاز از 9500 هکتار در سال 90 به 1700 هکتار در سال زراعی 97-98 کاهش یافت و در مقابل سطح کشت محصول کلزا در سال زراعی 98-99 به بیش از 5000 هکتار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه وارد کردن محصول جدید به الگوی کشت منطقه مشکل است، افزود: به جهت کاهش میزان مصرف آب در محصولاتی نظیر هویج اقدام به تبدیل ارقام دیررس به ارقام میان رس شده است و این مسئله منجر به کاهش 2 تا سه وعده آبیاری در این محصول می شود.

موسوی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات در راستای جایگزینی محصولات کم آب بر به جای پرآب بر کشت نشایی محصولاتی نظیر پیاز است که در گذشته در این منطقه مرسوم نبوده و اکنون به دلیل کوچکی قطعات و سختی مکانیزاسیون کشت نشایی از سرعت توسعه آن اندکی کاسته شده است.

وی به جایگزینی یونجه با محصولاتی نظیر چغندر علوفه ای، خللر و ماشک اشاره کرد و گفت: نیاز آبی محصولات جایگزین بسیار کمتر از یونجه بوده و در صورت توسعه این شیوه ضمن تامین علوفه مورد نیاز دامداری ها، تاثیر زیادی در کاهش مصرف آب خواهد داشت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

صرفه جویی 60 میلیون مترمکعبی آب در حوضه دریاچه ارومیه

صرفه جویی 60 میلیون مترمکعبی آب در حوضه دریاچه ارومیه