مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 2 اردیبهشت 1399 ساعت 09:352020-04-21سياسي

خشکه کاری شالی در گلستان آغاز شد


مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی گلستان روز سه شنبه با اعلام این خبر به ایرنا گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده، امسال در 3 هزار و 500 هکتار از زمین های استان، برنج به روش خشکه کاری کاشته می شود.

علی اکبر مهقانی افزود: خشکه کاری شالی به جای کشت سنتی، یکی از روش های مقابله با خشکسالی مزارع برنج است که انجام آن سال های اخیر مورد استقبال کشاورزان گلستانی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: بهترین زمان برای خشکه کاری شالی از اردیبهشت تا میانه خرداد است و این روش تفاوتی با کاشت مثل گندم ندارد و بذر شالی در زمین اصلی که شخم زده شده مانند بذر گندم پاشیده و کشت می شود.

کاهش نزولات جوی سال های اخیر در گلستان و آسیب ناشی از خشکسالی و نیاز به مصرف زیاد آب در کشت شالی به روش غرقابی موجب ترغیب کشاورزان به استفاده از این شیوه در استان شده است.

کاهش مصرف آب یکی از مهم ترین دلایل ترویج خشکه کاری شالی در زمین های گلستان است به طوری که مصرف آب را از 14 تا 15 هزار مترمکعب در هر هکتار کشت سنتی - غرقابی، بسته به رقم، آب و هوای منطقه، خاک، مدیریت مزرعه شالی، به 6 تا 11 هزار متر مکعب کاهش می دهد.

سال زراعی گذشته 10 هزار و 800 تن شلتوک (برنج) از سطح هزار و 800 هکتار اراضی زیر کشت این محصول در استان به شیوه خشکه کاری برداشت شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خشکه کاری شالی در گلستان آغاز شد

خشکه کاری شالی در گلستان آغاز شد