مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 3 اردیبهشت 1399 ساعت 05:152020-04-22اجتماعي

غذاهای بهاری کرمانشاه ثبت ملی می شوند


روابط عمومی میراث فرهنگی کرمانشاه روز چهارشنبه به نقل از اکرم طهماسبی اعلام کرد: شرایط مناسب آب و هوایی و چشمه سارهای جوشان در استان باعث شده تا هرساله در فصل بهار رویش گیاهان خوراکی و دارویی زیادی را در دشت ها و کوه های شهرستان های مختلف داشته باشیم.

وی تصریح کرد: کنگر، زو، پیچک، سورانه، شنگ، پاغازه، گیلاخه، ریواس و قارچ از جمله این گیاهان هستند که از دیرباز بخشی از تغذیه و خوراک مردم ساکن در روستاها و شهرهای استان را به ویژه در فصل بهار تشکیل می دهند.

مسوول ثبت آثار ملی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه بابیان اینکه مردم استان با استفاده از این گیاهان خوراکی غذاها، آش ها و نان های محلی خوشمزه ای تهیه می کنند، عنوان کرد: با توجه به اینکه قدمت پخت برخی از این آش ها و نان ها بسیار طولانی بوده و به نوعی میراث معنوی برجای مانده از پیشینیان ما هستند، برای همین از سال گذشته برنامه ثبت ملی آن ها را در دستور کار قرار دادیم.

طهماسبی تصریح کرد: برای تحقق این هدف در گام اول نحوه پخت آش گیلاخه که از گیاه گیلاخه در منطقه کرندغرب درست می شود را در برنامه قرار دادیم و پس از تکمیل پرونده آن را به وزارتخانه ارسال کردیم تا در شورای ثبت آثار ملی وزارتخانه مورد داوری قرار گرفته و به ثبت ملی برسد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

غذاهای بهاری کرمانشاه ثبت ملی می شوند

غذاهای بهاری کرمانشاه ثبت ملی می شوند