مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 11 اردیبهشت 1399 ساعت 03:152020-04-29فرهنگي

جغرافیای تاریخی فریدن دییاچه ای در معرفی پرتیکان باستان


حمیدرضا محمدی این مجموعه را در 2 بخش و 11 فصل تنظیم کرده و از فریدن به عنوان سرزمینی با شش قوم و تمدنی سابقه دار یاد کرده و در مقدمه کتاب می نویسد: چه زیبا و پرمعناست نگاهبانی خارهای استراگالوس از لاله های زیبای دشت های فریدن و فریدون شهر، همچنین است آثار بسیار ساده ای که تمدن های گذشته در جای جای این سرزمین مرتفع باقی و پابرجاست.

سخن از پاراتاکنها سخن از مردمانی دلیر و شجاع، ایالیتی وسیع، آباد، پررونق و با ایفای نقش های بسیار در تاریخ کهن این سرزمین و سخن از کاوه آهنگر زاده این خطه کوهستانی است.

از فارس های آریایی، بختیاری ها، لرها، ترک ها، عرب ها و گرجی های پرتلاش، باصفا و متحدی که قرن هاست در کنار یکدیگر تحت لوای اسلام و مذهب شیعه زندگی می کنند.

بخش اول به جغرافیای طبیعی فریدن از جمله زمین شناسی، آب و هوا و اقلیم این خطه اختصاص دارد و صفحه های 28 تا 36 نام کوه ها و کوهستان های فریدن بزرگ مانند آق داش، بیدادکوه، دالان، دازک، دامنه، زرد و قره بیشه را برشمرده است.

آب و هوای این منطقه از نوع اقلیم نیمه بیابانی یا استپی است که 6 ماه از سال سرد و یخبندان بوده به گونه ای که 127 روز سال، سرمای شدید در آن حاکم است.

در بخش دوم کتاب که به جغرافیای تاریخی این دیار می پردازد آمده است: در دوران هخامنیشان نام فریدن، پرتیکان بوده و سند آن دوره م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جغرافیای تاریخی فریدن دییاچه ای در معرفی پرتیکان باستان

جغرافیای تاریخی فریدن دییاچه ای در معرفی پرتیکان باستان