مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 13 اردیبهشت 1399 ساعت 04:352020-05-02سياسي

«گژگ کو» سنگی که مردم را از بلایا و چشم زخم دور می کند+ عکس


«گژگ کو» سنگی است که از دیرباز ایلامی ها برای آن احترام خاصی قائل بودند و معتقدند که این سنگ دارنده آن را از بلایا دور می کند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از ایلام، چشم زخم امری است که در اسلام و مبانی دینی و تمدن اسلامی باوری خرافی و تلقین، تلقی نشده و نه تنها انکار ناپذیر است بلکه در مبانی دینی ما نیز از آن سخن به میان آمده و در روایات اسلامی تعبیرات مختلفی دیده می شود که وجود چنین امری را اجمالا تایید می کند.

مهره اصلی چشم زخم از دوران قدیم از جنس سنگ فیروزه بوده و با به وجود آمدن سفال لعاب دار این مهره سفال با لعاب آبی لاجوردی و به شکلها و اندازه های مختلف درآمده و کاربرد آن در بین مردم استان ایلام جهت دفع چشم زخم تعریف شده است، اما سنگ اصلی آن که به این موضوع عینیت می بخشد همان سنگ فیروزه است که در روایات بسیار منجر به جلوگیری از آسیب رساندن بلایا به صاحب سنگ می شود.

نحوه پدید آمدن گژگ کو در این راستا رائد ناصری فر کارشناس ارشد مردم شناسی در مورد این مهره سفال در گفت وگو با خبرنکار فارس در ایلام، گفت: استفاده از این مهره ها از زمانهای دور معمول بوده که با توجه به نبود امکانات در زمان قدیم و عدم دسترسی به سنگ فیروزه از سفال پخته شده لعاب دار به رنگ آبی فیروزه ای، اشکال مختلف و نامنظمی را می ساختند که معمولا به صورت قطعه کوچک در


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«گژگ کو» سنگی که مردم را از بلایا و چشم زخم دور می کند+ عکس

«گژگ کو» سنگی که مردم را از بلایا و چشم زخم دور می کند+ عکس