مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 14 اردیبهشت 1399 ساعت 13:252020-05-03سياسي

10 آیین ماه رمضان بوشهر ثبت ملی است


محمدحسین ارسطو زاده روز یکشنبه به رسانه ها اعلام کرد: این آثار ناملموس شامل شیوه پخت حلوای انگشت پیچ، رنگینگ که از خرما میوه بومی محل درست می شود، آش بوشهری و پخت گرده محلی چهار غذای بومی مناطق مختلف این استان که پای ثابت سفره افطار مردم بوشهر است و در دیگر مراسم آیینی سال هم به عنوان نذری پخت و تقسیم می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر یادآور شد: سینه زنی بوشهری، سنج و دمام و پا منبری نیز از جمله دیگر آیین هایی است که در بوشهر جایگاه خاصی دارند و در ایام سوگواری و عزاداری اجرا می شود و در شب های قدر به طور ویژه مردم بوشهر با برگزاری چنین مراسمی به عزاداری می پردازند.

ارسطو زاده گفت: نون پوشی، گره گشو و دم دم سحری از دیگر آیین های مختص ماه مبارک رمضان است که به ثبت ملی رسیده است.

وی ادامه داد: آیین گره گشو مربوط به نیمه ماه رمضان همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) بوده و برای ایجاد نشاط در بین کودکان برگزار و مراسم نون پوشی ریشه در باورهای بومی و مذهبی مردم دارد و با عنوان نذر برگزار می شود.

ارسطو زاده گفت: تاریخ غنی بوشهر برخاسته از آداب و سنن گذشتگان است که ریشه در فرهنگ دینی آنان دارد و در هر مناسبتی برنامه های آیینی و خاص، جایگاه ویژه ای در بین مردمان این دیار داشته است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

10 آیین ماه رمضان بوشهر ثبت ملی است

10 آیین ماه رمضان بوشهر ثبت ملی است