مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 20 اردیبهشت 1399 ساعت 08:152020-05-09فرهنگي

ساز «قیچک باس» جایگزین «ویولنسل» در ارکستر ملی ایران می شود؟


هنرمندان گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری موفق به ساخت ساز «قیچک باس» با هدف جایگزینی ساز ویولنسل در ارکستر ملی شدند.

- هنرمندان گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری موفق به ساخت ساز قیچک باس با هدف جایگزینی ساز ویولنسل در ارکستر ملی شدند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام این خبر گفت: ساز قیچک یکی از کهن ترین آلات موسیقی فلات ایران و بخشی از شبه قاره هند بوده که از پیشینه تاریخی قابل توجهی در میان سرزمین های شرق و جنوب شرقی ایران (سیستان و بلوچستان) برخوردار است.

قیچک شهری امروزی، با بهره گیری از تکنیک های سازهای غربی به دو گونه سوپرانو و آلتو ساخته و تولید شد که عمده ترین دلیل آن پر کردن کاستی های سازهای کششی در رپرتوار موسیقی سنتی ایرانی بود.

شریف زاده با بیان اینکه این ساز از اوایل دهه پنجاه شمسی در اغلب ارکسترهای موسیقی سنتی ایرانی مورد استفاده قرار می گرفت تصریح کرد: از این ساز مدل های مختلف قیچک سوپرانو، آلتو و باس ساخته می شود.

رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: در بسیاری از اجراهای موسیقی سنتی ایرانی برای تو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ساز «قیچک باس» جایگزین «ویولنسل» در ارکستر ملی ایران می شود؟

ساز «قیچک باس» جایگزین «ویولنسل» در ارکستر ملی ایران می شود؟