مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 23 اردیبهشت 1399 ساعت 09:452020-05-12سياسي

تکمیل خواناسازی و مرمت نقش برجسته «ثلاث باباجانی»


«مشخص کننده مرز سیاسی ایران و بین النهرین در چهار هزار سال قبل که امروز با نام نقش برجسته ثلاث باباجانی شناخته می شود، خواناسازی و مرمت شد.

» - مشخص کننده مرز سیاسی ایران و بین النهرین در چهار هزار سال قبل که امروز با نام نقش برجسته ثلاث باباجانی شناخته می شود، خواناسازی و مرمت شد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، 13 شهریور سال گذشته، مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از کشف نقش برجسته های 4000 ساله در منطقه ثلاث باباجانی کرمانشاه خبر داد.

نقش برجسته ای که در زلزله های چند سال گذشته دچار آسیب شده بود و به دلیل احتمال تعداد محدود از این نقش برجسته، درخواست ثبت اضطرارای اثر و حفاظت از آن را داشتند.

پنج ماه بعد یعنی 1398 میراث فرهنگی کرمانشاه موفق به ثبت این اثر در فهرست میراث ملی کشور شد و در ادامه مرمت این نقش برجسته در سه مرحله انجام شد.

در مرحله نخست مرمت اضطراری به منظور بازگرداندن این کتیبه تاریخی به شکل اولیه اش رخ داد و در مرحله دوم کار استحکام بخشی اثر انجام شد و در ادامه با هدف استحکام بخشیدن به منظور رفع آسیب دیدگی ها و جرم گیری آن، سومین مرحله از مرمت آن در دستورکار قرار گرفت و اکنون بعد از گذشت هشت ماه، کار مرمت روی این اثر تاریخی به پایان رسیده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تکمیل خواناسازی و مرمت نقش برجسته «ثلاث باباجانی»

تکمیل خواناسازی و مرمت نقش برجسته «ثلاث باباجانی»