مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 23 اردیبهشت 1399 ساعت 09:462020-05-12اجتماعي

نقش برجسته ثلاث باباجانی خواناسازی و مرمت شد


نقش برجسته ثلاث باباجانی که 4 هزار سال پیش مرز سیاسی ایران و بین النهرین را مشخص کرده توسط پژوهشگران پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مرمت شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر ، فتح الله نیازی مسئول بخش تزیینات معماری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی _ تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: نقش برجسته تاریخی ثلاث باباجانی در دامنه کوه بمو و در کنار رودخانه هواسان این شهرستان قرار گرفته است.

وی گفت: علاوه بر آسیب های ناشی از زلزله سال 1396 منطقه ازگله سرپل ذهاب، نزولات جوی و همچنین قرارگیری اثر در بستر، بخش هایی از بالا و پایین نقش برجسته نیز مورد حملات وندالیسمی و تخریب های عمدی قرار گرفته بود.

نیازی با اشاره به این آسیب ها، عملیات اجرایی انجام گرفته برای مرمت قسمت های آسیب دیده اثر را چنین تشریح کرد: پروژه مرمت نقش برجسته ثلاث باباجانی در ابتدا با انجام عملیات نجات بخشی اضطراری آغاز شد و سپس وصالی و پرکردن بخش های تخریب شده با استفاده از ترکیب رزین های اپوکسی و مواد معدنی انجام گرفت.

وی با بیان اینکه برای مقاوم سازی شکستگی های عمیق اثر از مفتول های استیلی استفاده و سپس این مناطق با ترکیب رزین اپوکسی و مواد معدنی پُر و سطح مقطع اثر پوشانده شدند، گفت: در ادامه بخش های از بین رفته و فرم کلی اثر خواناسازی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نقش برجسته ثلاث باباجانی خواناسازی و مرمت شد

نقش برجسته ثلاث باباجانی خواناسازی و مرمت شد