مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 30 اردیبهشت 1399 ساعت 10:002020-05-19سياسي

موسس حزب سیاسی که با باند چاقوکشان همدست بود


حزب زحمتکشان ملت ایران در 30 اردیبهشت 1330 به رهبری مظفر بقایی تاسیس شد.

او یکی مردان مرموز سیاست ایران بود که برای دست یافتن به قدرت از هیچ کاری دریغ نکرد، - خبرگزاری فارس ـ گروه تاریخ: حزب زحمتکشان ملت ایران در 30 اردیبهشت 1330 در ائتلاف با سازمان نگهبان آزادی به رهبری مظفر بقایی کرمانی و نیروی سوم به رهبری خلیل ملکی که در 1326 به دلیل وابستگی حزب توده به شوروی از این حزب جدا شده بود، تشکیل شد.

برای بررسی ریشه ای چگونگی و چرایی این ائتلاف باید به دوران ابتدایی نخست وزیری مصدق و سهم خواهی های افراد از قدرت بازگشت.

استقبال برخی از اعضای حزب زحمتکشان ملت ایران از مظفر بقایی در سفر وی به اصفهان در سال 1340 در دوران ابتدایی شکل گیری جبهه ملی، بقایی به دلیل حمایت های سرسختانه از این جبهه و تصویب طرح ملی شدن صنعت نفت ایران، عملا نفر دوم جبهه ملی و در کنار مصدق از سران اصلی این جبهه شناخته می شد و حتی رهبری جبهه ملی را نیز داشت، اما از روز 6 اردیبهشت 1330 با انتخاب مصدق به نخست وزیری و تشکیل دولت، اختلافات در صفوف جبهه ملی نیز آغاز شد.

از یک سو نخستین کابینه جبهه ملی را صرفا عناصر جبهه ملی تشکیل نمی دادند و افرادی خارج از ائتلاف نیز در کابینه شرکت داشتند که مهم ترین شان سرلشکر فضل الله زاهدی (وزیر کشور) بود و از سوی دیگر اکثر تشکیل دهنگان جب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

موسس حزب سیاسی که با باند چاقوکشان همدست بود

موسس حزب سیاسی که با باند چاقوکشان همدست بود