اخبار جعلی، پدیده ای نو در روزنامه نگاری شبکه ایوقتی امروز سخن از «اخبار جعلی» به میان می آید، ناگزیر از تأمل درباره مفهوم و مقوله ای می شویم که اگرچه نامی کهن دارد، اما از خاستگاه و پایگاهی نو به میدان آمده است؛ - به گزارش سایت قطره و به نقل ازجماران؛ هادی خانیکی، رییس کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو، در مقدمه کتاب روزنامه نگاری، اخبار جعلی و اطلاعات فریبکارانه نوشت: اخبار جعلی به معنای تاریخی اش همزاد و همراه همیشگی خبر بوده و هست، هر زمینه ای از تاریخ را که بکاویم، بیش و پیش از دستیابی به اخبار واقعی با انبوهی از خبرهای مجعول رو به رو می شویم که ضرورت چیرگی به دانش و فن تفکیک سره را از ناسره در خبر پیش می آورد. خبر جعلی کهنه زاد تاریخ است، همواره قدرت نوزایی دارد و می تواند هردم به چهره ای نو درآید، آنچه امروز به عنوان اخبار جعلی سر از جهان ارتباطات و اطلاعات برآورده است، صورت جدید همان پدیده تاریخ مند است. اخبار جعلی ، تازه ترین خبر جامعه شبکه ای است. پس وقتی امروز سخن از اخبار جعلی به میان می آید، ناگزیر از تأمل درباره مفهوم و مقوله ای می شویم که اگرچه نامی کهن دارد، اما از خاستگاه و پایگاهی نو به میدان آمده است؛ اخبار جعلی به این مفهوم زاییده شبکه های اجتماعی است. خبرسازی، دستکاری در افکار عمومی، پروپاگاندا، برجسته سازی و ده ها تلاش مشابه در همه سال هایی که روزنامه ها و رادیو و تلوی برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |