مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 17 خرداد 1399 ساعت 07:302020-06-06بين الملل

الهام شاعر بزرگ روس از سعدی


زبان و ادبیات فارسی و روسی از واژگان گرفته تا فرهنگ بر یک دیگر اثرگذاری بسیار داشته اند، در این میان همواره از الکساندر پوشکین، شاعر بزرگ اهل روسیه و الهام او از سعدی یاد می شود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، 9 سال می گذرد از روزی (6 ژوئن 2011) که دمیتری مدودف، رییس جمهور وقت روسیه فرمان برگزاری سالانه روز زبان روسی را مصادف با تولد آلکساندر پوشکین، شاعر کبیر روسی و بنیانگذار زبان ادبی معاصر روسی در روسیه و جهان امضا کرد.

این درحالی است که نخستین بار در 20 فوریه 2010 تصمیم گیری درباره روز زبان روسی به عنوان یکی از زبان های رسمی سازمان ملل در نشست اداره اطلاعات عمومی دبیرخانه سازمان ملل در آستانه روز بین المللی زبان مادری و در چارچوب برنامه گسترش تنوع زبانی و حفظ گوناگونی فرهنگی انجام شد.

زبان روسی ممکن است خاطر مخاطبان ادبیات را سوی جنایت و مکافات و ابله داستایفسکی و آنا کارنینا و جنگ و صلح تولستوی ببرد اما این تنها نگاهی محدود به دنیای زبان و ادبیات روسی است، در طی سال ها مترجمان بسیاری چه از زبان روسی و چه از زبان انگلیسی آثار نویسندگان اهل روسیه را به زبان فارسی ترجمه کرده اند.

در این داد و ستد فرهنگی، برخی پژوهشگران تغییرات زبان فارسی را تاثیرپذیرفته از زبان روسی هم می دانند؛ همان طور که در مقاله زبان روسی و فارسی، تأثیر متقابل فرهنگی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

الهام شاعر بزرگ روس از سعدی

الهام شاعر بزرگ روس از سعدی