مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 20 خرداد 1399 ساعت 02:552020-06-08سياسي

ضرورت توجه به گیاه صنعتی «وشا» در مراتع مهریز


رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهریز با اشاره شناسایی تاکنون 20 گونه گیاهان دارویی شاخص در این شهرستان، گفت: «وشا» یا «اشترک» از گیاهان با ارزش علوفه ای، - ایسنا/یزد رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهریز با اشاره شناسایی تاکنون 20 گونه گیاهان دارویی شاخص در این شهرستان، گفت: وشا یا اشترک از گیاهان با ارزش علوفه ای، صنعتی و دارویی مهریز است که حفاظت از آن در مراتع شهرستان وظیفه همگانی و نیازمند تقویت نظارت و فرهنگ سازی است.

سید علی باقری با بیان این که این گیاه دارویی صنعتی در مراتع شهرستان به صورت گونه غالب یا همراه با ترکیب تیپ های مرتعی دیده می شود، افزود: وشا با طول عمر تخمینی پنج سال، تنها یک مرتبه در سال گل و بذر می دهد و پس از بذردهی از بین می رود.

وی مهمترین ویژگی و ارزش این گیاه را تولید شیرابه ای به نام گام آمونیاک یا وشاست خواند که در صنایعی نظیر داروسازی و تولید داروهای داروهای مقوی، رفع بیماری هایی نظیر برونشیت و تنگی نفس، اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی ادامه داد: از شیرابه ی این گیاه همچنین در صنایع شیرینی سازی، صنایع غذایی، رنگ سازی و ساخت مواد پاک کننده نیز استفاده می شود.

به گفته ی باقری، این شیرابه بر اثر خراش ها و شکاف های طبیعی ساقه ها به ویژه در محل اتصال ساقه های فرعی به ساقه اصلی یا محل گزش حشرات روی س


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ضرورت توجه به گیاه صنعتی «وشا» در مراتع مهریز

ضرورت توجه به گیاه صنعتی «وشا» در مراتع مهریز