مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 27 خرداد 1399 ساعت 09:552020-06-16بين الملل

تحلیلی بر شرایط لیبی و نقش ترکیه در پایداری بحران


ترکیه به رغم فاصله ی زیاد جغرافیایی و عدم همسایگی با لیبی توافقی با دولت وفاق پیرامون تعیین مرز در مدیترانه به انجام رسانده و کوشش می کند خود را در مرکز انتقال انرژی قرار داده و هم دسترسی اش را به نفت و گاز ارزان قیمت تضمین کند.

- گروه بین الملل خبرگزاری فارس، امیرحسین رجبی معمار: در روزهای اخیر اوضاع در کشور لیبی بار دیگر دستخوش دگرگونی شده و موازنه ی قوا در آن با افزایش دخالت بازیگران گوناگون در حال بازآفرینی است.

با پیروزی چشمگیر نیروهای دولت وفاق به رهبری فائز السراج بر هواداران ژنرال خلیفه حفتر تحولات لیبی وارد مرحله ی نوینی شده است.

اما آنچه در دور تازه ی درگیری ها در این کشور جالب توجه بوده نقش آفرینی گسترده و پررنگ ترکیه و کمک فراوان دولت آنکارا به طرابلس است که  نوشتار پیش رو در پی واکاوی بخشی از دلایل و بسترهای دخالت رهبران ترکیه در لیبی و چشم انداز آینده ی تحولات در این کشور آفریقایی است.

گریزان از دمشق؛ پیش به سوی طرابلس گرایش های اخوانی سردمداران حزب عدالت و توسعه از یک سو و آرزوهای دور و دراز اردوغان برای بازسازی شکوه دوران امپراتوری عثمانی راهی جز اعمال نفوذ، کنشگری و در نهایت دخالت در امور کشورهای عرب منطقه برای ترکیه باقی نمی گذارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تحلیلی بر شرایط لیبی و نقش ترکیه در پایداری بحران

تحلیلی بر شرایط لیبی و نقش ترکیه در پایداری بحران