مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 14 تیر 1399 ساعت 09:252020-07-04فرهنگي

بی توجهی میراث فرهنگی به تخریب قلعه 400 ساله شهراب زواره+فیلم


محسن هادی طحان از فعالین میراث زواره در این باره می گوید: روستای شهراب مرکز دهستان سفلی بخش زواره یکی از بزرگترین روستاهای زواره بعد از تلک آباد است، این روستا در مسیر انارک به زواره واقع شده است و از اهمیت خاصی برخوردار است.

این فعال میراثی ادامه داد: در اکثر روستاهای سفلی زواره قلعه و برج و بارو وجود داشته و این به دلیل حفاظت از مردم و ساکنان روستا بوده است و در واقع روستاها بیشتر قلعه بوده و مردم در آن سکونت داشته اند؛ قلعه روستای شهراب زواره که به قلعه محمدحسین خان نیز معروف بوده است شامل نارنج قلعه با ناظرین قلعه بوده و در آنجا قنات آب و تمام لوازم  زندگی جمع بوده است.

مأمنی که قدمت 400 ساله دارد طحان با بیان این که در این قلعه عمارت با شکوهی قرار داشته است، گفت: قلعه دارای نقب( تونل زیر زمینی) بوده است که در موقع اضطرار مسیر و جای فرار باشد که به طور کلی قلعه ها در روستاها بیشتر به گونه چهار گوش و مستطیل مانند ساخته شده است و در پیرامون آن ها برج هایی برای دیده بانی و تیراندازی به سوی دشمن وجود داشت.

از همان برجها اگر جنگ افزار وجود نداشت و یا اندک بود دیگ های آب جوش و قیرهای داغ بر سر دشمن می ریختند تا یا دشمن خسته شده و از گشودن دژ ناامید شود و یا او را در پشت دیوارها نگه داشته تا نیروهای کمکی از جاهای دیگر به یاری آن ها بش


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بی توجهی میراث فرهنگی به تخریب قلعه 400 ساله شهراب زواره+فیلم

بی توجهی میراث فرهنگی به تخریب قلعه 400 ساله شهراب زواره+فیلم