مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 16 تیر 1399 ساعت 04:352020-07-06فرهنگي

شاهکار معماری ایران در یزد نونوار می شود


کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد از مرمت گنبد مسجدجامع یزد که از شاهکارهای معماری ایران است، خبر داد.

- ایسنا/یزد کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد از مرمت گنبد مسجدجامع یزد که از شاهکارهای معماری ایران است، خبر داد.

مجید علومی از مرمت و بهسازی کاشیکاری گنبد مسجد جامع یزد خبر داد و اظهار کرد: به دلیل قرارگیری این گنبد در ضلع شمالی بنا، این گنبد بیشتر در معرض عوامل فرسایشی همچون باد، باران و آفتاب قرار دارد و همین مساله باعث تخریب ملات و اندود آن ها شده است.

وی با اشاره به این که عملیات مرمتی این بنا توسط استادکاری مجرب و یکی از نیروهای امانی اداره کل میراث فرهنگی انجام می شود، گفت: پس از مستندنگاری کاشی هایی که در محل تخریب شده قرار گرفته اند، آن ها را از بستر کار جدا کرده و دوباره روی طرح اصلی چیده، سپس به صورت ریختن تخمیر با دوغاب گچ مسلح به صورت سنتی، روی سطح ساقه گنبد بازگردانده می شود.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی یزد، این مرمتکار میراث فرهنگی و نائب رییس پایگاه میراث جهانی بافت تاریخی یزد در مورد ویژگی های گنبد مسجد جامع، تصریح کرد: این گنبد از نوع دو پوسته گسسته و دارای تزیینات کاشی کاری به صورت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شاهکار معماری ایران در یزد نونوار می شود

شاهکار معماری ایران در یزد نونوار می شود