مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 2 مرداد 1399 ساعت 07:502020-07-23اقتصادي

معاهده رویتر


به تاریخ میلادی، تابستان 1872 در چنین روزی معاهده ای میان دولت ایران و یک شرکت انگلیسی متعلق به سرمایه داری یهودی به نام ژولیوس رویتر امضا شد که به مناسبت نام طرف خارجی آن را قرارداد رویتر نامیدند.

- به تاریخ میلادی، تابستان 1872 در چنین روزی معاهده ای میان دولت ایران و یک شرکت انگلیسی متعلق به سرمایه داری یهودی به نام ژولیوس رویتر امضا شد که به مناسبت نام طرف خارجی آن را قرارداد رویتر نامیدند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: طبق قرارداد شرکت رویتر متعهد به ساخت راه آهن شمال به جنوب از ساحل دریای خزر تا خلیج فارس می شد ولی تا 70 سال بعد 80 درصد از عواید آن را برای خودش برمی داشت.

همچنین این شرکت امتیاز انحصاری بهره برداری از معادن و جنگل های ایران را هم تصاحب می کرد و سالی 15 درصد از سود حاصل را به دولت ایران می پرداخت.

بحثی در این نیست که معاهده بدی بود و حتی خود لقمه آن قدر برای شرکت رویتر بزرگ بود که از پس بلعیدن آن برنیامد اما این پرسش که چرا دولت و دربار ایران پای چنین قراردادی را امضا کردند؟ هنوز هم موضوع بحث و مناقشه است.

چنان که نوشته اند میرزا حسین خان سپهسالار که بازیگر اصلی معامله و صدراعظم آن روز ایران بود دربه در برای کشاندن سرمایه خارجی به کشور ما تقلا می کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

معاهده رویتر

معاهده رویتر