مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 2 مرداد 1399 ساعت 20:502020-07-23فرهنگي

هشدار برای پرادعایی نویسندگان عامه پسند!


در ایران درباره ادبیات عامه پسند خلط مبحث شده است.

زمانی کسانی که ادبیات عامه پسند می نوشتند، هیچ ادعایی نداشتند که ادبیات ما ادبیات خلاقه است اما حالا کتاب عامه پسند را ویراست می کنند، - کیهان خانجانی می گوید: در ایران درباره ادبیات عامه پسند خلط مبحث شده است.

زمانی کسانی که ادبیات عامه پسند می نوشتند، هیچ ادعایی نداشتند که ادبیات ما ادبیات خلاقه است اما حالا کتاب عامه پسند را ویراست می کنند، تبلیغاتی در صفحه مجازی  دارند و مدعی جوایز ادبی هم هستند و می خواهند به ادبیات روشنفکری و انتقادی سمت و سو بدهند.

این خلط مبحث خطرناک است.

این نویسنده در گفت وگو با ایسنا، درباره ویژگی های رمان های عامه پسند و پرفروش و این که آیا لزوما یکی هستند و یا گاهی با هم اشتباه گرفته می شوند، اظهار کرد: سه نوع ادبیات از حیث کیفیت آثار داریم؛ ادبیات عامه پسند، ادبیات دخمه ای و ادبیات فراگیر.

اساسی ترین ویژگی ادبیات عامه پسند این است که نویسنده به تفکر مخاطب فشاری نمی آورد و نیازی نیست خواننده برای ارتبط با زبان، نشانه ها، زمان و سایر عناصر داستانی اندیشه ورزی کرده و سوادش را احضار کند.

مدام نویسنده به خواننده می گوید راحت باش، نمی گذارم دچار فشار فکر شوی، می خواهم لذت ببری، ابتدایی ترین سطوح احساسی تو را برآورده می کنم.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هشدار برای پرادعایی نویسندگان عامه پسند!

هشدار برای پرادعایی نویسندگان عامه پسند!