مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 4 مرداد 1399 ساعت 18:402020-07-25ورزشي

تحلیل روانشناختی فوتبال ایران/ این همه مسئولیت ناپذیری از کجا می آید؟!


یکی از رفتارهای تقریبا ثابت تیم های ورزشی ایران در زمان شکست، فرار از پذیرش مسئولیت نتیجه به دست آمده است که نوعی سوگیری شناختی محسوب می شود.

- بررسی شد، ما هیچ گاه بعد از موفقیت های ورزشی به خصوص فوتبال داخلی شاهد این نیستیم که رقبا چنین رفتاری با یکدیگر داشته باشند و واکنش های صورت گرفته به خصوص از سوی استقلالی ها بعد از ششمین قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر ثابت کرد که اینگونه رفتارها که به آن منش پهلوانی یا جوانمردی می گوییم، جایی در فوتبال ایران ندارد! مسئولیت پذیری نتیجه گرایانه یا خودخدمت گرایی (Self-Serving Bias) دقیقا همان پدیده روانشناختی است که در فوتبال ایران (در کل ورزش و حتی جامعه) به وضوح دیده می شود.

در این سوگیری شناختی خودخواهانه، فرد در تمام موفقیت ها عوامل درونی را موثر می داند اما اگر با شکست یا اتفاق بدی رو به رو شد آن را متاثر از دخالت افرادی خارج از خود می داند و شروع به سرزنش آن ها می کند.

بسیاری معتقد هستند این سوگیری در مواقعی می تواند عزت نفس افراد را حفظ کند اما اگر این تبدیل به یک رفتار همیشگی برای فرار از تاثیر خود در شکست ها باشد عواقب جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

همان طور که گفته شد بعد از قهرمانی پرسپولیس هیچ یک از رقیبان اصلی حاضر به ارسال پیام تبریک به این باشگاه و هوادارانش نشدند و حتی برخ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تحلیل روانشناختی فوتبال ایران/ این همه مسئولیت ناپذیری از کجا می آید؟!

تحلیل روانشناختی فوتبال ایران/ این همه مسئولیت ناپذیری از کجا می آید؟!