مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 5 مرداد 1399 ساعت 04:152020-07-26سياسي

تجربه های تاریخی تعطیلی حج؛ از حمله راهزنان تا شیوع وبا و کرونا


از سال دهم هجری تاکنون عوامل مختلفی موجب تعطیلی حج شده است؛ از جمله این عوامل شیوع بیماری های واگیردار مانند وباست که طی چندین سال موجب فوت هزاران حاجی شد اما هرگز نتوانست حج را به طور کامل تعطیل کند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه دیگر رسانه های خبرگزاری فارس، با نزول آیه 97 سوره آل عمران که خداوند فرمودند: فِیهِ آیَاتٌ بَیِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِیمَ وَمَنْ دَخَلَهُ کَانَ آمِنًا وَلِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا وَمَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ؛ در آن نشانه‏ هایی[از جمله] مقام ابراهیم است و هر که در آن درآید در امان است و برای خدا حج آن خانه بر عهده مردم است [البته بر] کسی که بتواند به سوی آن راه یابد و هر که کفر ورزد یقیناً خداوند از جهانیان بی نیاز است از سال دهم هجری حج بر مسلمانان واجب شد.

در اهمیت و وجوب حج آیات و احادیث بسیاری نقل و حتی بیان شده است که اگر مردم توان حضور در سرزمین وحی را نداشته باشند حاکم اسلامی برای اینکه خانه خدا خالی نماند باید از بیت المال هزینه سفر مردم را تأمین کند اما در طول تاریخ عوامل بسیاری موجب تعطیلی حج شده است.

یکی از عواملی که طی قرون متمادی موجب تعطیلی و یا کاهش زائران بیت الله الحرام شده، مسئله شیوع بیماری های واگیردار بوده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تجربه های تاریخی تعطیلی حج؛ از حمله راهزنان تا شیوع وبا و کرونا

تجربه های تاریخی تعطیلی حج؛ از حمله راهزنان تا شیوع وبا و کرونا