مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 7 مرداد 1399 ساعت 05:452020-07-28اقتصادي

آلودگی ویروسی ارقام مختلف سیب و زیتون سالم سازی شد


محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در راستای برنامه سالم سازی و تکثیر انبوه ارقام و پایه های درختان باغی مهم کشور موفق به سالم سازی پایه و ارقام مختلف سیب و زیتون شدند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، مریم جعفرخانی کرمانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و مجری پروژه های سالم سازی و تولید انبوه ارقام و پایه های سالم سیب و زیتون از اعلام آمادگی این پژوهشگاه برای واگذاری این فناوری به بخش خصوصی در خصوص اهمیت سالم سازی ارقام باغی کشور خبر داد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: سطح زیرکشت محصولات باغی در کشور نزدیک به 3 میلیون هکتار و میزان تولید این محصولات بالغ بر 16 میلیون تن است که کمتر از نصف متوسط عملکرد تولید محصولات باغی در کشورهای پیشرفته است.

وی افزود: از عمده دلایل کاهش عملکرد باغات کشور، آلودگی گسترده پایه ها و ارقام تجاری درختان میوه موجود در ایران به بیماری های باکتریایی و ویروسی است که می توان با ردیابی ویروس ها و سالم سازی گیاهان باغی با روش های کشت بافت، متوسط عملکرد در سطح زیرکشت محصولات باغی را حداقل به میزان 10 تا 15 درصد افزایش داد.

جعفرخانی کرمانی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت بالای این موضوع، پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در قالب تفاهم نامه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آلودگی ویروسی ارقام مختلف سیب و زیتون سالم سازی شد

آلودگی ویروسی ارقام مختلف سیب و زیتون سالم سازی شد