مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 24 مرداد 1399 ساعت 00:052020-08-13سياسي

آخرین تصمیم ها درباره آیین های خاص محرم


نخل گردانی در یزد، یوم العباس در زنجان، طشت گذاری اردبیل، شیرخوارگان و قالیشویان اصفهان از جمله آیین های محرم هستند که ستاد کرونا خواسته است برای رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار نشوند.

- استان لرستان به دنبال این دستور خبر داد که مراسم گِل مالی امسال اجرا نمی شود.

سمنان هم از ممنوعیت نخل گردانی در این استان خبر داده است و در بوشهر هم سنج زنی و دمام زنی منع شد؛ چرا که حفظ جان عزاداران وفادار حسین (ع) در حال حاضر اوجب واجبات است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، این تصیم ستاد کرونا برای جلوگیری از تجمع، تراکم و جابه جایی مردم و همچنین ضرورت پیشگیری از شیوع بیشتر و سرایت بیماری کووید 19 گرفته شده است.

برخی از این آیین ها که با عنوان میراث محرم شناخته می شود و ثبت ملی هم شده اند، از جمله نخل گردانی و گل مالی، قدمتی چند هزار ساله دارند که بعدها موضوع آن ها با محرم گره خورد.

در سال های اخیر این مراسم سنتی به جاذبه ای معنوی و مذهبی تبدیل شده اند که گردشگران داخلی و خارجی بیشماری را جذب کرده اند و انگیزه قوی برای سفرهای محرمی به شمار می آمدند.

علاوه بر این آیین ها که ستاد کرونا در دستورالعمل برگزاری مراسم های عزاداری پرتجمع محرم و صفر منع کرده است، آیین های سنتی پرطرفداری دیگری هم هستند که هنوز رسما درباره چگونگی برگزاری آن ها اظهارنظری نشده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آخرین تصمیم ها درباره آیین های خاص محرم

آخرین تصمیم ها درباره آیین های خاص محرم