مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 26 مرداد 1399 ساعت 04:552020-08-16ورزشي

حال ناخوش کتیبه سلجوقی/ تیم مرمت «تخت جمشید» به کمک «سنگ نوشته» آمد


در حالی که «سنگ نوشته» خرم آباد در حال فرسودگی و نابودی است که مسئولان خبر از کمک تیم مرمت گر «تخت جمشید» برای مرمت این اثر تاریخی لرستان می دهند.

- خرم آباد- در حالی که سنگ نوشته خرم آباد در حال فرسودگی و نابودی است که مسئولان خبر از کمک تیم مرمت گر تخت جمشید برای مرمت این اثر تاریخی لرستان می دهند.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: سنگ نوشته، نوشته ای تاریخی بر سنگی مکعبی شکل است که به صورت یکپارچه متصل به صخره ای طبیعی در مرکز شهر خرم آباد (ضلع شرقی - خیابان شریعتی) و در مسیر قدیمی شاپور خواست به خوزستان قرار دارد و نمادی از فرهنگ غنی مردمان این سرزمین است.

حال ناخوش کتیبه سلجوقی ارتفاع متون کتیبه دار با احتساب دوپله در چهار ضلع سنگ نوشته، 344 سانتیمتر است، این کتیبه به خط کوفی و زبان فارسی دورتادور ستون سنگی تحریر شده است که درگذشته به بردنوشته معروف بوده است.

کتیبه با بسم الله شروع شده و موضوع آن مربوط به حکم امیر اسفهسالار کبیر ظهیرالدین و الدوله معین الاسلام طغرل لتکین ابوسعید برسق در خصوص بخشش علفچر در چراگاه های شاپور خواست و ممنوعیت برخی سنت هایی ناپسند در عهد سلطنت ملکشاه سلجوقی به تاریخ 513 هجری قمری است.

سنگ نوشته خرم آباد این روزها حال وروز خوشی ندارد، عدم حفاظت و ساماندهی و همچنین مرمت از این اثر تاریخی موجب شده تا ش


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حال ناخوش کتیبه سلجوقی/ تیم مرمت «تخت جمشید» به کمک «سنگ نوشته» آمد

حال ناخوش کتیبه سلجوقی/ تیم مرمت «تخت جمشید» به کمک «سنگ نوشته» آمد