مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 28 مرداد 1399 ساعت 14:002020-08-18سياسي

فرصت گرانبهایی که مصدق از دست داد/ رهبر جبهه ملی مخالف برانداختن سلطنت بود


مصدق چنانکه سوگند یاد کرده بود، تمایل نداشت تا اقدامی علیه سلطنت انجام دهد و حتی گوش هایش را بر شعارها و خواسته های مردم که خواستار پایان دادن به عمر سلطنت بودند بسته بود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، محمد جعفربگلو نوشت: کودتای 28 مرداد 1332 از وقایع مهم تاریخ معاصر ایران است که تغییرات بنیادینی را در جامعه ایران رقم زد.

این رخداد سیاسی پیامدهای متعددی به دنبال داشت که شاید مهمترین آن پیامدها تثبیت سلطنت محمدرضا پهلوی و ملی زدایی از نفت ایران بود.

اما در روزهای منتهی به کودتا، جبهه ملی ایران که رهبرش دکتر محمد مصدق به عنوان نخست وزیر وقت، یکی از اصلی ترین بازیگران سیاسی آن دوره بود چه نقشی در تحولات سیاسی کشور داشت؟ اساساً بعد از کودتای نافرجام 25 مرداد و قبل از رخداد کودتای 28 مرداد، مواضع جبهه ملی نسبت به حاکمیت سیاسی ایران چه بود؟ این یادداشت با بررسی رفتار سیاسی جبهه ملی و رهبر آن جریان طی روزهای 25 تا 28 مرداد 1332، می کوشد تصویری کلی از عملکرد جبهه ملی در این روزهای سرنوشت ساز ارائه دهد.

کودتای نافرجام ساعت 6 بامداد 25 مرداد 1332 بود که مردم ایران از یک کودتای ناموفق اطلاع پیدا کردند؛ طبق اخباری که به سرعت منتشر شد قرار بود یک توطئه از پیش طراحی شده، دولت دکتر محمد مصدق را سر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فرصت گرانبهایی که مصدق از دست داد/ رهبر جبهه ملی مخالف برانداختن سلطنت بود

فرصت گرانبهایی که مصدق از دست داد/ رهبر جبهه ملی مخالف برانداختن سلطنت بود