مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 16 شهریور 1399 ساعت 02:452020-09-05فرهنگي

غلام رضا خان ارکوازی ستاره ای در آسمان اساطیر ایلام


غلام رضاخان ارکوازی، بزرگ ترین و مهم ترین شاعر کرد ایلامی است که بسیاری از فرهنگ دوستان استان های غرب کشور با او و اشعار دلنشینش آشنایی داشته و شعرهای کُردی وی ورد زبان های مردم این مناطق است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از ایلام، ادبیات کردی به نوشته ها، سروده ها و داستان هایی گفته می شود که به گویش های زبان کردی مانند کلهری، فیلی، سورانی، کرمانجی و گورانی نوشته یا سروده شده اند.

از بزرگان ادبیات مکتوب کلاسیک کردی می توان به غلامرضا ارکوازی، جزیری، احمد خانی، نالی، مولوی کرد، خان منصور و شاکه و مستوره اردلان اشاره کرد؛ به طور کلی آثار شعر کردی در طول تاریخ بسیار زیادتر از آثار نثر کردی است.

قالب اشعار غلامرضا خان ارکوازی مثنوی است غلامرضاخان ارکوازی شاعر و عارف کرد ایلامی است؛ او به خاطر سرودن مناجات نامه و اشعار دیگر در بین مردم کرد زبان ایران شهرت دارد؛ مناجات نامه اثر اصلی و عمده غلامرضا ارکوازی است؛ در معرفی مناجات نامه در کنار کتاب گلستان، بوستان و دیوان حافظ یکی از متون ادبی مکتب خانه های قدیم در مناطق جنوبی کردنشین بوده است.

 باویال اثر دیگر این شاعر است که در رثای فرزند جوانش احمد خان سروده است و بی شک در زمینه مرثیه شاهکاری است که با هر مرثیه وزینی قابل مقایسه است؛ قالب اغلب اشعار کردی، مثنوی است و کل اشعار غلا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

غلام رضا خان ارکوازی ستاره ای در آسمان اساطیر ایلام

غلام رضا خان ارکوازی ستاره ای در آسمان اساطیر ایلام