مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 16 شهریور 1399 ساعت 06:352020-09-06فرهنگي

نفس حضور و حرکت کتابخانه ملی ایران برای حفظ میراث تعزیه مهم است


بهروز غریب پور کارگردان تئاتر معتقد است نفس حضور و حرکت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای میراث داری از تعزیه و انتقال آن به نسل های آینده مهم است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، بهروز غریب پور نویسنده و کارگردان اپرای عروسکی عاشورا با اشاره به پیشینه اجرای تعزیه در کشور گفت: هنر تعزیه به عنوان یک آیین ملی مطرح است و حمایت حکومت های مختلف به ویژه صفویه از این آیین موجب شد تعزیه به شکل فراگیر و غنی اجرا شود و گزارش جهانگردان غربی از اجرای تعزیه نیز مبیین همین مطلب است.

وی ادامه داد: ژان شاردن یکی از جهانگردان اروپایی بوده که به ایران سفر کرده است.

او در گزارشی که در سفرنامه خود آورده است از یک صحنه جنگی یاد می کند و می گوید که 2 هزار نفر با شمشیر درحال جنگ نمایشی (تعزیه) بودند که پس از اتمام این نمایش آیینی کوچکترین آسیبی متوجه هیچ یک از دست اندرکاران و بازیگران این اجرا نشد.

این کارگردان تئاتر تاکید کرد: این گزارش بیان می کند که در آن زمان افرادی که تعزیه اجرا می کردند آموزش های لازم را دیده بودند و به طور کلی جنگ نمایشی را آموخته اند اما پس از صفویه شاهد افت و روند نزولی اجرای تعزیه در کشور بودیم ولی هنر نمایش تعزیه خوانی در دوره قاجار بار دیگر قوت گرفت و کسانی بودند که ب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نفس حضور و حرکت کتابخانه ملی ایران برای حفظ میراث تعزیه مهم است

نفس حضور و حرکت کتابخانه ملی ایران برای حفظ میراث تعزیه مهم است