مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 25 شهریور 1399 ساعت 02:352020-09-14فرهنگي

زیرک؛ اسطوره تکرار نشدنی موسیقی کُردی


کسی که موسیقی کُردی با نامش عجین شده و اسطوره شاهکار و بی رقیب دنیای موسیقی کُردی است که نام و یادش تا به ابد در یادها جاری است.

- ترانه هایش نوستالژی نسل اندر نسل کُردها است و با خاطره های تلخ و شیرین زندگیمان پیوندی ناگسستنی دارد، هر روز در هنگام گذر از خیابان و در طول مسیر صدایش در گوش رهگذران نجوا و آوای ملکوتی اش در شهر پراکنده می شود.

نامش حسن زیرک بود و در میان مردم به بلبل کردستان شهرت داشته و دارد، در 8 آذر 1300 در یکی از روستاهای بوکان پا به دنیا گذاشت.

زیرک بخشی از هویت فرهنگی کُرد محسوب می شود و بخش عظیمی از آهنگ هایش ماحصل جمع آوری و ضبط آوازهای سنتی مردم کُرد است که توانسته آن ها را از گرد باد فراموشی زمان برهاند.

زیرک تنها آوازه خوان ترانه های کُردی نبود زیرک به واسطه زندگی و اقامت در بسیاری از مناطق ایران و عراق، توانسته است به زبان های ترکی آذری، فارسی، ارمنی و لری ترانه اجرا کند.

پنج سال بیشتر نداشت که از نعمت وجود پدر محروم شد و از آن پس زندگیش با رنج و مشقت بسیار همراه شد ازدواج مجدد مادرش سبب شد که در همان کودکی برای امرا معاش به کارگری، شاگردی شربت و شیرینی فروشی، کار در چایخانه و غیره در بوکان و سایر شهرها روی آورد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

زیرک؛ اسطوره تکرار نشدنی موسیقی کُردی

زیرک؛ اسطوره تکرار نشدنی موسیقی کُردی