مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 25 شهریور 1399 ساعت 05:152020-09-15اجتماعي

لایه ازن به اندازه اکسیژن برای انسان اهمیت دارد


16 سپتامبر هر سال روز جهانی لایه ازن است؛ لایه ای که با جذب پرتو فرابنفش خورشید موجب ادامه زندگی روی کره زمین می شود و نابودی آن به منزله نابودی حیات انسان ها است.

- کارشناس تحقیقات دفتر حفاظت از لایه ازن سازمان حفاظت محیط زیست درباره اهمیت لایه ازن و ضرورت حفاظت از آن گفت: لایه ازن به اندازه اکسیژنی که تنفس می کنیم، مهم است چراکه مولکول های ازن که خود تشکیل یافته از سه اتم اکسیژن و در ارتفاع  18 تا 50 کیلومتری از سطح زمین در لایه استراتوسفر پراکنده هستند می توانند اشعه فرابنفش خورشید را جذب کنند و مانع از رسیدن بیش از حد آن به سطح زمین، اقیانوس ها، جنگل ها شوند.

شفیع موسوی در گفت و گو با ایسنا ادامه داد: پرتوهای فرابنفش خورشید آسیب های جدی به بدن، پوست و حیات انسان می رساند بنابراین اگر لایه ازن وجود نداشت، نظام حیات روی سیاره زمین نیز شکل نمی گرفت.

با وجود اینکه لایه ازن از اهمیت بالایی برخوردار است انسان ها با تولیدات مواد مصنوعی در مکانیسم های طبیعی لایه های بالایی جو اختلالاتی ایجاد کرده اند که منجربه تصمیمات جهانی و بین المللی برای حفاظت از لایه ازن شده است.

وی یکی از مهم ترین آثار مخرب تخریب و ایجاد حفره در لایه ازن را افزایش سرطان پوست میان انسان ها برشمرد و گفت: در یک دوره ای تعداد مبتلایان به سرطان پوست به ویژه در کش


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

لایه ازن به اندازه اکسیژن برای انسان اهمیت دارد

لایه ازن به اندازه اکسیژن برای انسان اهمیت دارد