پرورش ذهن های خلاق در فضای سایبر با منابع بسیط و واگرامحتوای آموزشی باید به گونه ای باشد که شاگرد را به فکر وادار کند، راه کشف را برای او باز بگذارد، همه مسأله و راه حل را تا ته آن حل نکند، به صورتی که شاگرد بتواند برداشت های مختلفی از آن داشته باشد. - گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس ـ اردوان مجیدی پژوهشگر و فعال تعلیم و تربیت: در کتاب های درسی همگرا، وقتی ما موضوعات را به شکل موضوعات درسی کلیشه می کنیم، می شکنیم، تجزیه می کنیم و از حالت بسیط آن خارج می کنیم و به یک موضوع تجزیه شده در می آوریم، ذهن را دقیقا به سمت خاصی می بریم. اما اگر محتوای آموزشی به گونه ای باشد که شاگرد را به فکر وادار کند، راه کشف را برای او باز بگذارد، همه مسأله و راه حل را تا ته آن حل نکند، و یا حداقل راه حل های مختلف را مطرح کند، و به دیدگاه ها و زوایای مختلف از موضوع اشاره کند، به صورتی که شاگرد بتواند برداشت های مختلفی از آن داشته باشد؛ این یک بسته واگرا است. در سلسله یادداشت هایی، به ریشه یابی و کالبد شکافی مشکلات ماهوی نظام تعلیم و تربیت و ارائه راه حل های ممکن پرداخته بودیم. این بیست و پنجمین بخش از این یادداشت ها است. در یادداشت های قبلی به اجمال، اشاره ای به ابعاد پارادایم جدید تعلیم و تربیت کردیم. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |