از نخلستان تا فضای مجازیعرق از پیشانی پهن رحمان سرازیر شده و کف دستانش به رنگ طلایی شیره خرما درآمده است. لحظه ای مکث می کند و نگاهی به دستانش می اندازد؛ شیره خرما مثل آینه شده، نور خورشید را بازتاب می دهد. رحمان همراه دو کارگر دیگر، حدود 200 کیلوگرم خرما را در کیسه ها خالی کردهاند و در نیسان بار زدهاند به مقصد قشم. پدر رحمان در روستای نودژ کرمان نخلستان دارد و خودش هم 10 سالی می شود که در کار تولید و فروش خرما است. بیشتر مشتریان او فروشندههای خرما در کرمان یا استان های همجوار مانند بندرعباس هستند اما چند وقتی می شود که جنس مشتریهایش فرق کرده است. رحمان دستهایش را با لنگ پاک می کند، عرق پیشانیاش را میگیرد و میگوید: «قبلا بیشتر مشتریها از طریق دوست و آشنا یا تماس تلفنی بود اما حالا به خاطر دادن آگهی در فضای مجازی و سایتهای تبلیغات آنلاین مانند دیوار از شهرهای دیگر مثل تهران، قشم و ایلام هم مشتری دارم. آنها شمارهام را در این سایتها پیدا میکنند و تماس میگیرند. » رحمان ماهانه بین 800 هزار کیلوگرم تا یک تن خرما میفروشد که بخشی از آن از طریق فضای مجازی انجام میشود. البته هنوز هم عمده معاملهاش با مغازهدارهای کرمان یا شهرهای همجوار است که قبلا با او آشنا بودهاند اما سفارشها از فضای مجازی برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |