مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 28 مهر 1399 ساعت 10:552020-10-19بين الملل

روز «اراک»


22سال 1231 بود که اراک به عنوان یکی از مهمترین شهرهای مرکزی ایران شکل گرفت و یوسف خان گرجی سپهدار اعظم فتحعلی شاه قاجار که در ابتدا برای ساخت قلعه ای نظامی در این منطقه و آموزش و اسکان سربازانش و رفع ناامنی و اختلافات ملی اقدام کرده بود، در نهایت بنیانگذار اراک به عنوان یکی از مهمترین شهرهای مرکزی ایران شد.

گرچه تاریخ تمدنی منطقه ای که استان مرکزی در آن قرار گرفته عمری به درازای تاریخ این سرزمین دارد، اما اراک در میان شهرهای ایران شهری جوان و نوبنیاد محسوب می شود که بویژه در بیش از نیم قرن اخیر با تمرکزی که بر صنعت پیدا کرد به یکی از بزرگترین قطب های صنعتی کشور بویژه در حوزه صنایع مادر و بر همین اساس به یکی از شهرهای آلوده کشور نیز تبدیل شد.

اراک که در ابتدا به نام های عراق عجم و سلطان آباد نیز شناخته می شد، در فروردین ماه سال 92 با الحاق شهرهای کرهرود و سنجان به کلانشهر تبدیل شد.

اتصال به مسیر راه آهن سراسری، برخورداری از مراکز متعدد علمی، حوزوی و دانشگاهی، برخورداری از جاذبه های متعدد طبیعی و تاریخی در کنار استقرار بزرگترین صنایع کشور در اراک این شهر را از پتانسیل های بسیار بهره مند کرده است.

شورای شهر اراک در سال 97 نامگذاری یک روز تحت عنوان روز اراک را مصوب کرد و بر این اساس، روز صدارت امیرکبیر به عنوان روز اراک نامگذاری ش


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روز «اراک»

روز «اراک»