مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 11 آبان 1399 ساعت 11:502020-11-01سياسي

بنایی تاریخی با شعری برای تولد پیامبر (ص)


ابیاتی منسوب به مولوی بر مقبره یک عارف ایرانی در شهر مولتان پاکستان نقش بسته که خوانندگان زیادی در کشورهای ایران، پاکستان، هندوستان، - یک پژوهشگر گفت: ابیاتی منسوب به مولوی بر مقبره یک عارف ایرانی در شهر مولتان پاکستان نقش بسته که خوانندگان زیادی در کشورهای ایران، پاکستان، هندوستان، افغانستان و تاجیکستان آن را به میلاد پیامبر اکرم (ص) نسبت داده اند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، مرتضی رضوانفر - عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری - با بیان این که مولتان قدیمی ترین شهر پاکستان به دلیل وجود مساجد و آرامگاه های تاریخی به مدینه الاولیا یا شهر مقدس معروف است، ادامه داد: سخی سلطان علی اکبر شاه شمسی ، از نوادگان شاه شمس سبزواری عارف ایرانی (560 قمری در سبزوار، 675 قمری در مولتان) است که مقبره او به یک مقصد مذهبی و گردشگری تبدیل شده است.

این پژوهشگر افزود: بنای مقبره به سبک مقابر دوره تُغلق شاهیان ، در سه طبقه با زیربنایی هشت ضلعی، برجک های مخروطی شکل و همراه با یک گنبد در سال 993 قمری بنا شده و داخل مقبره، بسیار پرنقش و نگار است.

همچنین دیوارها با گچبری ها و نقوش اسلیمی که برخی بسیار موقر و نادر است پوشیده شده و تزیینات بیرونی این بنای آجری با کاشی های فیروزه ای حاوی اشعاری از ابوسعید ابوالخیر، حافظ، مولوی و چند شاعر محلی تزیین شده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بنایی تاریخی با شعری برای تولد پیامبر (ص)

بنایی تاریخی با شعری برای تولد پیامبر (ص)