مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 22 آبان 1399 ساعت 04:352020-11-12اقتصادي

نوبت سوم اجرای اصلاحات قانون چک اجرا خواهد شد؟


مهمترین تغییری که در 21 آذر شاهد خواهیم بود، این است که چه صدور و چه انتقال چک در وجه حامل ممنوع است و امکان صدور چک در وجه حامل و یا انتقال با ظهرنویسی بدون قید نام، - در همین ارتباط دکتر یاسر مرادی حقوقدان و پژوهشگر حقوق بانکی اظهار می دارد : اگر بخواهیم مروری بر این تکالیف داشته باشیم، می‌توان به مواردی از جمله اینکه پیش از این در صورت برگشت خوردن چک فرد تا ده روز فرصت داشت برای پاس شدن چک اقدام کند، سپس نام وی در سامانه بانک مرکزی ثبت و درج می‌شد، اما براساس اصلاحات جدید به محض برگشت خوردن چک، اسامی به صورت آنلاین وارد لیست در سامانه بانک مرکزی ثبت می‌شود.

به گفته مرادی، همچنین حتما باید گواهی عدم پرداخت یا گواهی کسر موجوی دارای کد رهگیری باشد و در صورت نبود این کد، مراجع قضایی به اینگونه گواهی ترتیب اثر نمی‌دهند.

علاوه بر این برای اولین بار قانونگذار این امکان را ایجاد کرد تا دارندگان و ذی نفعان چک بدون طرح دعوی نسبت به اصل مبلغ چک بتوانند از دادگاه صدور اجراییه را تقاضا کنند که این مکانیزمی جدید است.

وی در ادامه افزود: علاوه بر این افرادی که چک برگشتی دارند از برخی خدمات بانکی مثل دریافت کارت جدید، افتتاح حساب، تسهیلات و .


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نوبت سوم اجرای اصلاحات قانون چک اجرا خواهد شد؟

نوبت سوم اجرای اصلاحات قانون چک اجرا خواهد شد؟