مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 24 آبان 1399 ساعت 13:052020-11-14سياسي

میراث شیرازی های آفریقا در حال نابودی است


شهر و جزیره کیلوا بعنوان اولین دولتشهری که توسط شیرازی ها در آفریقا تاسیس و در سال 1981 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، - در حال نابودی است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مرتضی رضوانفر عضو هیأت علمی پژوهشگاه، گفت: علی ابن حسن شیرازی و 6 فرزند او از قرن 10 میلادی به مدت 500 سال چندین دولتشهر در شرق آفریقا شامل بخشهایی از کشورهای سومالی، کنیا، تانزانیا و موزامبیک، ایجاد کرده و امپراتوری پرافتخار شیرازی ها را تأسیس کردند.

نهایتاً در سال 1502 میلادی پس از شکست از پرتغالی ها تمدنی که برای شرق آفریقا، دولت، تجارتِ جهانی، شهرسازی و… نعمات بسیاری به همراه آورده بود به مرور مسیر نابودی در پیش گرفت.

این پژوهشگر افزود: در این میان شهر و جزیره کیلوا به عنوان اولین دولتشهری که توسط شیرازی ها تأسیس شده با داشتن آثار ارزشمندی از جمله دو مسجد زیبا (مسجد جامع و مسجد کوچک) و دو قصر باشکوه (قصر بزرگ و قصر کوچک) در سال 1981 میلادی در فهرست میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسید.

او با بیان اینکه یونسکو این جزیره را گواه شاخصی برای گسترش اسلام در شرق آفریقا از قرن دهم تا نوزدهم ذکر می کند تصریح کرد: ابن بطوطه نیز در سال 1331 م با دیدار از این جزیره، آن را یکی از زیباترین شهرهای جهان نامیده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

میراث شیرازی های آفریقا در حال نابودی است

میراث شیرازی های آفریقا در حال نابودی است