مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 25 آبان 1399 ساعت 08:002020-11-15سياسي

کندی؛ یکی از چهره های دوازده گانه فکری تاریخ بشر


ابویوسف بن اسحاق کِندی ملقب به فیلسوف العرب در خانواده ای از اعیان عرب به دنیا آمد، پدر او والی بصره بود و او نیز در همان شهر دوران کودکی خود را گذراند و تعلیم پیدا کرد.

- بنابر گفته جمال الدین قفطی، تاریخ نگار، او به بغداد رفت و در آن جا به کسب علم و دانش پرداخت و در دستگاه خلافت نیز مقامی یافت.

ابن اصیبعه می گوید که او در نزد مامون و معتصم و پسرش احمد، مقامی ارجمند داشته است و همچنین بیهقی او را استاد احمدبن معتصم معرفی می کند.

ابن ندیم، کندی را در علوم قدیم فاضل دهر و یگانه عصر خود می داند و در فهرست خود بالغ بر 260 عنوان را به نام او ثبت کرده که اکثر این آثار از میان رفته است.

سال دقیق تولد و وفات کندی مشخص نیست اما گفته می شود که او در حدود سال 185 ه/801 م متولد و در حدود سال 252 ه/866 م نیز وفات یافته است.

ترجمه یک نهضت و امر فرهنگی بسیار با اهمیت است که در سده های ابتدایی ظهور اسلام سبب جذب فرهنگ های غرب و شرقِ پیش از اسلام، در جهان اسلام شد، کندی اگر چه خود به ترجمه اشتغال نداشت اما پیوندهایی با آغاز نهضت علمی به دنبال ترجمه متن های یونانی به عربی داشته است.

او از آن جا که اعیان زاده ثروتمندی بود شمار زیادی از مترجمان مسیحی را برای امر ترجمه به خدمت گرفت و همچنین اغلب ترجمه ها را از لحاظ اصطلاحات عربی تصحیح می کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کندی؛ یکی از چهره های دوازده گانه فکری تاریخ بشر

کندی؛ یکی از چهره های دوازده گانه فکری تاریخ بشر