مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 25 آبان 1399 ساعت 09:002020-11-15بين الملل

آسیا بزرگترین بلوک اقتصادی جهان را می سازد


15 کشور منطقه راهبردی آسیاپاسیفیک در سایه تک روی های ترامپ، به توافق تجاری بزرگی دست یافتند که به ارتقای جایگاه منطقه ای چین منجر خواهد شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر به نقل از رویترز، پیمان تجاری ترانس پاسیفیک (TPP) در شمار نخستین پیمان های چندجانبه ای بود که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به محض رسیدن به قدرت در سال 2016 میلادی؛ از آن خارج شد.

اکنون در برهه زمانی که شاید آخرین روزهای زمامداری ترامپ باشد، 15 اقتصاد منطقه آسیاپاسیفیک تصمیم گرفته اند در توافقی که از پشتوانه چین برخوردار است؛ بزرگترین بلوک اقتصادی دنیا را تشکیل دهند.

امضای توافق همکاری اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP)، ضربه مهلکی بر آنچه که از بدنه توافق ترانس پاسیفیک باقی مانده است؛ خواهد بود- توافقی که در دوره دوم زمامداری باراک اوبامای دموکرات حاصل شد و ترامپ از آن پا پس کشید.

درحالیکه واشنگتن به ویژه در سیاست چرخش به ایندوپاسیفیک، خواهان مواجهه با قدرت یابی پکن است؛ توافق RCEP می تواند جایگاه منطقه ای چین را که دومین اقتصاد برتر دنیا است به ویژه در تعامل با ژاپن و کره جنوبی که متحدان آسیایی آمریکا هستند؛ به شدت بهبود ببخشد.

به این ترتیب، در حال حاضر، آمریکا از دو توافق تجاری آسیاپاسیفیک- منطقه ای با سریعترین رشد اقتصادی در جهان- محروم است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آسیا بزرگترین بلوک اقتصادی جهان را می سازد

آسیا بزرگترین بلوک اقتصادی جهان را می سازد