مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 26 آبان 1399 ساعت 05:452020-11-16سياسي

رئالیسم قرآنی عرفانی علامه طباطبایی


چیزی که علامه طباطبایی را برجسته کرده، این است که او معیار این گونه فلسفه را ذات خداوند قرار داده و خدا را محور تحقق چنین فلسفه ای معرفی کرده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر ، متن زیر یادداشتی است که حجت الاسلام و المسلمین حسین عشاقی پیرامون اندیشه علامه طباطبایی نوشته است: همه می دانیم علامه طباطبایی یک فیلسوف رئالیست بود، زیرا او در بسیاری از آثارش از فلسفه رئالیسم دفاع و حمایت کرده است؛ اما این چندان مهم نیست، زیرا عموم فلاسفه اسلامی، حامی فلسفه رئالیسم اند.

چیزی که مرحوم علامه طباطبایی را در این روش و منش برجسته کرده، این است که او معیار این گونه فلسفه را ذات خداوند قرار داده و خدا را محور تحقق چنین فلسفه ای معرفی کرده است.

توضیح اینکه علامه طباطبایی در قدم نخست، این روش فلسفی را از اثبات وجود خدا و با تکیه بر مطلق واقعیت بیان می کند.

او در برهان صدیقینش این گونه بیان می کند که از بدیهی ترین بدیهیات این است که سفسطه (پوچ گرایی) باطل است؛ یعنی هرگز نمی توان مطلق واقعیات را انکار کرده و به جایش ادعا کنیم که هیچ واقعیتی تحقق ندارد؛ بسیار بدیهی است که چنین ادعایی باطل است.

ایشان با توجه به بطلان بدیهی سفسطه می گوید اما چیزی که مقابل سفسطه محض است و آن را باطل می کند مطلق واقعیت یا اصل واقعیت است و نه واقعیت خاص؛ زیرا خصوصیت هر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رئالیسم قرآنی عرفانی علامه طباطبایی

رئالیسم قرآنی عرفانی علامه طباطبایی