مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 27 آبان 1399 ساعت 08:552020-11-17سياسي

نظریه مشورتی قوه قضاییه در رابطه با مرگ ناشی از تیراندازی عبوری


اخیرا قضات سوالی را پیرامون تیراندازی عبوری ناشی از یک نزاع به معاونت حقوقی قوه قضاییه ارسال کردند که این معاونت در قالب نظریه مشورتی به آن پاسخ داده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر ، در یکی از استعلامات مطرح شده به معاونت حقوقی قوه قضاییه، قضات سوالی را پیرامون تیراندازی ارائه کردند که به شرح زیر است: شخص الف در یک نزاع خانوادگی با اسلحه به سمت شخص ب تیراندازی می کند؛ لیکن تیر به سرنشین خودرویی که به طور اتفاقی از آن محل عبور می نماید اصابت کرده و موجب مرگ وی می شود.

نوع قتل چیست؟ نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه: در فرض استعلام که شخص الف طی نزاع خانوادگی با سلاح به طرف شخص ب تیراندازی می کند و گلوله با اصابت به سرنشین خودرویی که به طور اتفاقی از محل عبور می کرده، موجب مرگ وی می شود، چنانچه قاضی رسیدگی کننده با لحاظ اوضاع و احوال حاکم بر قضیه از قبیل شلوغی محل و میزان تردد افراد و وسایل نقلیه، تقصیر مرتکب را احراز کند، قتل از نوع شبه عمد موضوع ماده 291 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 است و در صورت عدم احراز هیچ گونه تقصیری از سوی مرتکب، اقدام وی قتل خطای محض موضوع ماده 292 قانون پیش گفته است.

به هر حال تشخیص نوع قتل و تقصیر یا عدم تقصیر مرتکب، امری موضوعی است که با توجه به محتویات پرونده، دفاعیات متهم و غیره با قاضی رسیدگی کنند


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نظریه مشورتی قوه قضاییه در رابطه با مرگ ناشی از تیراندازی عبوری

نظریه مشورتی قوه قضاییه در رابطه با مرگ ناشی از تیراندازی عبوری