مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 28 آبان 1399 ساعت 04:152020-11-18اقتصادي

جزیره 700 هکتاری آکاز از دل خلیج گرگان خارج شد


کاهش سطح آب خلیج گرگان به دلیل فروکش کردن تبادل آبی این زیستگاه با دریای خزر سبب شد جزیره ای به مساحت تقریبی 700 هکتار در نزدیکی جزیره آشوراده از دل آب بیرون بیاید.

- به گزارش سایت قطره و به نقل از«تابناک» به نقل از ایرنا، بومیان منطقه به دلیل پوشش مملو از نی، نام آکاز (به معنی نیزار در زبان ترکمن) را برای جزیره جدید انتخاب کردند.

آخرین تحقیقات میدانی و مشاهدات خبرنگار ایرنا نشان می دهد هر چند بخش های اندکی از آکاز باتلاقی است اما قسمت زیاد آن بستری خشک دارد که در مدت کم خارج شدن از عمق آب به محلی برای استتار ماهی‌گیران غیرمجاز تبدیل شده است.

آکاز در امتداد ساحل بندرترکمن به سوی بندر خواجه نفس ایجاد شده و از نوار ساحلی شهرستان ترکمن هم با چشم غیرمسلح قابل دیدن است.

عکس متعلق به شبه جزیره میانکاله در امتداد خلیج گرگان و جزیره آشوراده است در حال حاضر دالان آبی آرا کانال به طول 500 متر و عرض متغیر 50 تا 100 متر این جزیره جدید را از آشوراده جدا کرده است.

یکی از بومیان منطقه و از فعالان زیست محیطی بندرترکمن که خبرنگار ایرنا را با قایق پارویی به آکاز رساند؛ گفت: این منطقه چهار دهه قبل به صورت حدود 30 لکه نیزاری و مساحتی کمتر از جزیره جدید وجود داشت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جزیره 700 هکتاری آکاز از دل خلیج گرگان خارج شد

جزیره 700 هکتاری آکاز از دل خلیج گرگان خارج شد