مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 30 آبان 1399 ساعت 05:502020-11-20سياسي

آجرپزی در گنبد آجری!


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: کوره آجرپزی سنتی سلطانیه، کوره ای گلی است که از ابتدا و مرحله تهیه خاک و گل تا مرحله قالب گیری و پخت در کوره همه کارها با دست و ابزار دستی تهیه می شود.

- امیر ارجمند امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: از آجرهای تولیدی کوره آجرپزی گنبد سلطانیه  برای سایر محوطه ها و بناهای تاریخی استفاده می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به پایش و نظارت های دوره ای، انجام مطالعات جامع پیرامون مصالح بکار رفته همچون آجر، ملاط در گنبد سلطانیه به طور مستمر انجام می شود، افزود: حفاظت و مرمت گنبد سلطانیه به واسطه ارزشمند و بی نظیر بودن بزرگ ترین گنبد آجری جهان از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: در وضعیت کنونی مرمت دیوارها و تزیینات این گنبد اولویت اصلی اداره میراث فرهنگی زنجان است، چون گنبد سلطانیه یک موزه زنده از هنرهای ایرانی و هنر دوران اسلامی است و همه هنرهای وابسته به معماری از قبیل کاشی، معرق، گچبری و.

در این بنا قابل مشاهده است اولویت اصلی همچنان حفظ بنا و مرمت تزیینات است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان تأکید کرد: با ترکیب درست مواد در ساخت آجر و همچنین تاثیر حرارت در آن می توان آجرهای مرغو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آجرپزی در گنبد آجری!

آجرپزی در گنبد آجری!