مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 4 آذر 1399 ساعت 05:052020-11-24اقتصادي

ثبات بازار ارز لازمه مهار تورم/ نرخ ارز در ایران در حکم شاخص مرجع است


با جهش قیمت ارز در کشور، بقیه فعالان اقتصادی هم نرخ های کالا و خدمات خود را افزایش می دهند بدون این که الزاما به صورت مستقیم به نرخ ارز ارتباط داشته باشند زیرا نرخ ارز در ایران در حکم شاخص مرجع است که رفتارها را شکل می دهد - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس، نشست تخصصی بررسی و تحلیل تورم ایران در دهه اخیر با حضور کامران ندری اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) و حسین درودیان اقتصاددان و مدرس دانشگاه، چهارشنبه هفته گذشته در شبکه کانون های تفکر ایران(ایتان) برگزار شد.

ندری درباره ریشه های تورم در ایران گفت: اگر به صورت تاریخی بررسی کنیم، ایران جزو کشورهایی است که در 40 سال گذشته رشد نقدینگی و تورم بالا داشته است و در بلند مدت کاملا رابطه معناداری بین رشد نقدینگی و تورم در کشور وجود داشته است و از این نظر، بنده معتقدم که عامل اصلی تورم در چند ده سال گذشته، رشد نقدینگی بوده است.

البته در مواقعی مثل شرایط کنونی کشور، رشد تورم از رشد نقدینگی فراتر رفته است که در این شرایط نمی شود همه تورم را به نقدینگی نسبت داد بلکه باید به عوامل دیگر موثر بر تورم هم پرداخت.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: تحریم های خارجی و افزایش نرخ ارز در چند سال اخیر از جمله عواملی بود که موجب شد، نرخ تورم کشور از متوسط بلند مدت تورم فراتر رود و دولت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ثبات بازار ارز لازمه مهار تورم/ نرخ ارز در ایران در حکم شاخص مرجع است

ثبات بازار ارز لازمه مهار تورم/ نرخ ارز در ایران در حکم شاخص مرجع است