مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 10 آذر 1399 ساعت 12:352020-11-30سياسي

نخستین باری که شهید مدرس سیاست را تجربه کرد


شهید مدرس آنچنان که خود می گوید با انعقاد قرارداد استعماری «رژی» ، برای نخستین بار بود که سیاست را با دسیسه ها و فریب هایش می دید و تجربه می کرد.

- گروه پارلمانی خبرگزاری فارس: هنگامی که نهضت تنباکو (سالهای 1309- 1308 ه.

ق) صورت گرفت، شهید آیت الله مدرس در سنین بیست یا بیست و دو سالگی به سر می برد و اگر چه سخت مشغول تحصیل و فراگیری انواع علوم دینی بود، اما آنچنان که خود می گوید با انعقاد قرارداد استعماری رژی ، برای نخستین بار بود که سیاست را با دسیسه ها و فریب هایش می دید و تجربه می کرد، جالب آن است که مدرس برای امرار معاش و تامین هزینه تحصیلات خویش به مزارع اصفهان می رفت و همراه با مردمان محروم و رنجدیده به کار و تلاش روی زمین های زراعتی می پرداخت: روزهایی که به کار کلوخ کوبی می رفتم، با کشاورزان صحبت می کردم.

اغلب از قرارداد راضی بودند .

می گفتند: شرکت تنباکو به ما قرض می دهد که بدهکاری های ارباب ها را بدهیم و بعد محصول ما را یکجا می خرد و پول نقد می دهد؟ ! وقتی برایشان می گفتم: همه چیز را نمی توان به خاطر پول نقد به فرنگیان داد، به فکر می افتادند .

از همان ایام به مطالعه جدی تاریخ اقوام و ملل پرداختم و متوجه شدم که این بحث در دروس ما چه جای خالی دیرینی دارد و مردمی که قرارداد، معاهده، پیمان نامه و این دستاویزهای سیاسی را نفهمند چه روز


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نخستین باری که شهید مدرس سیاست را تجربه کرد

نخستین باری که شهید مدرس سیاست را تجربه کرد