مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 11 آذر 1399 ساعت 05:102020-12-01سياسي

زبان روسی در آسیای مرکزی؛ کدام کشورها به مسکو وفادارترند؟


برخی مقامات قرقیزستان با ارائه پیش نویس جدید قانون اساسی این کشور درصدد کنار گذاشتن زبان روسی به عنوان زبان رسمی این جمهوری هستند همانطور که در قزاقستان نیز اقداماتی صورت گرفته است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار دفتر منطقه ای خبرگزاری فارس، پس از بروز برخی تنش ها و درگیری ها متعاقب انتخابات پارلمانی در ماه اکتبر سال جاری در قرقیزستان و استعفای رییس جمهور این کشور سدیر جباراف به عنوان نخست وزیر منصوب شد.

در حال حاضر قرقیزستان در حال گذار از این دوره است و دولت موقت در تلاش است تا قانون  اساسی این کشور را تغییر دهد هر چند در این زمینه مخالفت هایی صورت گرفته است.

در پیش نویس جدید قانون اساسی قرقیزستان در مورد تغییر زبان رسمی این کشور از روسی به قرقیزی نیز پیشنهاداتی آمده است.

این پیشنهاد از جانب صدر الدین تورالیف یکی از اعضای هیأت ایجاد شده اخیر برای نهایی کردن پیش نویس اصلاح قانون اساسی مطرح شده است.

وی ایده خود را با این واقعیت توضیح داده که جوانان قرقیزی دیگر به زبان محلی خود صحبت نمی کنند زیرا نیازی به آن نمی بیند و بر این مبنا و استدلال، بر تغییر زبان رسمی این کشور تاکید کرده است.

پیوتر کلومتس کارشناس علوم سیاسی در حوزه قزاقستان و قرقیزستان در این زمینه با انتقاد از این تغییر در پیش نویس قانون اساسی قرقیزستان اظهار داشت: جوانان


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

زبان روسی در آسیای مرکزی؛ کدام کشورها به مسکو وفادارترند؟

زبان روسی در آسیای مرکزی؛ کدام کشورها به مسکو وفادارترند؟