مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 12 آذر 1399 ساعت 10:002020-12-02سياسي

ماجرای قدیمی ترین مسجد ایران و یک نامگذاری بی فرجام!


به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نامش تاریخانه است؛ نامی ترکی فارسی به معنی خدای خانه؛ بنایی منحصر به فرد که در خیابان شهید مطهری دامغان توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند، - موافقت رییس شورای فرهنگ عمومی، کمیسیون نامگذاری شورای شهر و کمیته انطباق فرمانداری دامغان هم نتوانست نام خیابانی را که یکی از بهترین نمونه های اولین مساجد در ایران و از قدیمی ترین بنا های پس از اسلام در کشورمان در آن قرار گرفته است، به خیابان تاریخانه تغییر دهد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نامش تاریخانه است؛ نامی ترکی فارسی به معنی خدای خانه؛ بنایی منحصر به فرد که در خیابان شهید مطهری دامغان توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند، اما همین بنای شگفت انگیز، سال هاست چشم انتظار یک تابلو است!پلان مسجد، کاملا عربی و مصالح و ساختمان به شیوه ایرانی و به سبک کاخ های ساسانی ساخته شده است.

تاریخانه سادگی خاصی دارد که عجیب به دل می نشیند؛ نه از شکوه و تکلف کاشی کاری های دوره صفوی خبری هست، نه از گنبد و ایوان های رفیع دوره ایلخانیان و تیموریان.

تنها یک شبستان است با 26 ستون در ضلع جنوب غربی، یک محراب ساده در میانه رواق های شبستان و طاق های ضربی و ستون های قطور و مدور که دور تا دور حیاط ساده و بدون حوض را گرفته اند و شکوه و آرامشی دلنشین به فضا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ماجرای قدیمی ترین مسجد ایران و یک نامگذاری بی فرجام!

ماجرای قدیمی ترین مسجد ایران و یک نامگذاری بی فرجام!